Hi,

I need help to correct my translation of that Farid's song.Any comments either to improve it or correct it are welcome.

[5RM4D6lJN9U]https://www.youtube.com/watch?v=5RM4D6lJN9U[/video]

Ya 2albi ya magrou7 2ousbour 3ala alma2soum
Bab essama2 maftou7 leda3ouet elmazloum
Ayyam tegri birabya3 3omri
We shakwa 2albi ileek ya rabbi

Fi el2alb nar we gera7 saber 3aleeha izay
Abki 3ala elli ra7 wa la 3ala elli gay
kounna alhawa kounna el2a7bab kounna al7ayat
Ba3tt elhana bekhedda3 kazab we geret warah
We lmin abki we lmin a7ki

Ta3ala ta3ala
Ta3ala na7yi a7lamna ta3ala a3tef 3ala grou7i
Dah lisa el3omr 2oudamna ta3ala betnadeek rou7i
Ya dounia bedmou3 3ayni katabt 2esmity fiki
Ya dounia bidam 2albi elgaree7 el7anna fi eydiki
Ya dounia eih lisa 3andek kaman hati elli yerdeeki
Ta3ala ya 7ayat 2albi negeded 7oubbena elghali
La kan zambak wala zambi garalak zay ma garali
We gera7 talet we dmou3 sa2let

Oh my broken heart ! Be patient with the separation // يا قلبى يا مجروح اصبر على المقسوم
the gates of heaven are open to the apeals of the oppressed // باب الســــما مفتوح لدعوة الـمــــظلوم
The spring days of my life are passing very fast // أيام تجرى بربيع عمري
And my heart complains to you Oh my lord ! // وشكوى قلبى إليك ياربى

There is fire burning my wounded heart .How can I have patience ? // في القلب نار وجراح صـابــر عليها ازاي
One must only cry for what has happened and not for what will happen // ابكي على اللي راح و لاعلى اللي جاي
We were in love,we were lovers and we were life itself // كُنا الهوى كُنا الاحباب كُنا الحياه
I gave my happiness to a dishonest liar I was attracted to // بعت الهنا بخداع كذاب وجريت وراه
Whom should I cry and whom should I talk ? // ولمين ابكي ولمين احكي
And my heart complains to you Oh my lord ! // وشكوى قلبى إليك ياربي

come to me ! Come to me ! // تعالى تعالى
Lets revive our dreams , come and have mercy on my wounds // تعالى نحيي احـــلامنا تعالى اعطف على جروحي
There is still a whole life in front of us. Come , my soul calls for you // ده لســـه العمر قدامنا تـعـالى بتناديك روحــي
Life,oh life ! I've written my fate within you with the tears of my eyes // يا دنيا بدموع عيني كتبت قســمتي فيكي
The henna in your hands was made from the blood of my broken heart // يا دنـــيا بــدم قلبي الجريح الـحــناء فى ايــديك
Life,oh life ! What more do you want ? Have what pleases you ! // يا دنيا إيه لسه عندك كمان هاتي اللي يرضيكي
Come to me oh you who are life to my heart! Lets revive our precious love // تــعـــالى يـا حياة قلبي نجـدد حــبنــا الـغــالي
It was not your fault nor mine what happened to you and me // لاكان ذنبك ولا ذنبي جرا لك زي ما جرا لي
The wounds have increased.... and the tears wondered... // وجراح طالت ودموع سالت