Mohammed Hamaki - Haga Mosh Tabeaya [Album] *

Thread: Mohammed Hamaki - Haga Mosh Tabeaya [Album] *

Tags: None
  1. Vengo511 said:

Default Mohammed Hamaki - Haga Mosh Tabeaya [Album] *

Hi guys

Does anybody have the lyrics and/or translations for the new album?

In particular I'd like these tracks:

- Fi Hodn Eneik
    - Law Daayali
    - Ool We Etkalem

(they're 1, 7 & 11 on the album)

Shukran in advance
    Last edited by larosa; 07-21-2010 at 06:00 AM.

2. Vengo511 said:

Milena you're a star

larosa said:

1 - فى حضن عنيك
    in your eyes bosom

فى حضن عنيك لقيت نفسى وافضل ليك ده انا طول عمرى مستنيك حياتى بحالها ملك ايديك
    in your eyes bosom i found myself ,and why would i stay like that ,cause all my lifetime i've been waiting for you,all my life is between your hands
    سنين بتفوت سنين ترجعى حبيبى هعيش معاك عمرى متبعدنيش عشان خاطرى مليش بعديك
    years pass by and you come back,i'll live with you my life,don't send me away ,for my sake,i have no one after you
    وانا وياك وصلت لاخر الاحلام خلاص مبقتش اخاف من الدنيا ومن الايام
    with you i reached the extreme of fantasy ,it's over i no longer fear the world and the days
    in your eyes bosom i found myself ,and why would i stay like that ,cause all my lifetime i've been waiting for you,all my life is between your hands
    حبيبى انت اللى نستنى ليالى زمان يا واخد قلبى وعنيا وروحى كمان
    My beloved!you the one that made forget the old nights,oh the one taking my heart and eyes,and also my soul
    life is Super good
    (this is bull ****)
    if you seek arabic translation,PM me

oozgee said:

if someone can write in arabic with english letters too it will be greatt...thxx a lot guys

larosa said:

3- حاجة مش طبيعية
    abnormal thing

اللى انا فى ده مش حاجة عادية عنيها فيها حاجة مش طبيعية دقيقة كده وهيغما عليا ده اللى اتددوخت عليه ولقيته
    what i'm going through is not a normal thing,her eyes have something that's not normal in them,one minute and i'll pass out,that's why i've been getting tired for,and i found it

اتارى كده كده كان متشالى الاقى روحى نصى التانى كلى ده ايه بقا فى وهم حاصلى ولا حلم انا فى
    like that i found it was meant to me,that i find my soulmate,what's all this?there is an ullusion happening to me ,or i'm dreaming

ايه ده اللى اتوهمت انا بيه قدامى وبلمسه بلاقيه ولا بهدا الا لما بس لما بشوف الضحكة دى
    what's that i've been illusioned by,in front of me i thouch him,and i find him i'm not calm down unless i see this laughter

للى انا فى ده مش حاجة عادية عنيها فيها حاجة مش طبيعية دقيقة كده وهيغما
    [Bwhat i'm going through is not a normal thing,her eyes have something that's not normal in them,one minute and i'll pass out][/B]

اللى انا فى حقيقى الله واعلم زى ما اكون من الاخر بحلم ده اللى يشوفها يوقف متلصم وانا اللى كده شكلى هروح فيها
    what's i'm going through is real,God knows,as if i'm dreaming,whoever sees her stand gazing,and i guess i'll go nuts

فى حاجة تيجى فى ثوانى تغلبنى حاجة غريبة عمالة تجيبنى عمرى ما حبيت اللى تعبنى الا المرة دى
    there is a thing that comes in seconds,something weird ,that keeps on vringing me back,i've never loved someone that's making me tired only this time

ايه ده اللى اتوهمت انا بيه قدامى وبلمسه بلاقيه ولا بهدا الا لما بس بشوف الضحكة دى
    what's that i've been illusioned by,in front of me i thouch him,and i find him i'm not calm down unless i see this laughter
    life is Super good
    (this is bull ****)

larosa said:

11- قول واتكلم
    say and speak

حبيبى وانا وياك شايف قصادى ملاك عايش فى جنة معاك وازاى عملت ده كله فى قلبى
    My beloved when i'm with you i see an angel beside me ,i'm leaving in heaven with you ,and how did you do all of that to my heart??

ليالى وانا بناديك عايزك وبحلم بيك وبقول يارب الاقيك وفى يوم وليلة لقيتك جنبى
    i've been calling you for nights,i want you ,and i dream of you,and i wish to find you in one day in niht,i found you next to me

قول واتكلم
    speak and talk

قول كل اللى نفسك فى ده اليوم اللى مستنيه قول يا حبيبى ده انا اول ما شوفت عنيك وانا عارف هكون يوم ليك
    say whatever you desire,this is the day i'm waiting for,say My beloved,when i first saw your eyes,and i knew i'd be yours one day

حبيبى لمسة ايد منك خديتنى بعيد واديتنى عمر جديد مش عايز ابعد عنك ثانية
    one hand touch from you ,took me away,and give me new life ,i don't want to get away from you one second

ياريت عمرى يطول وافضل معاك على طول نحلم سوا ونقول هنعيش لبعض وننسا الدنيا
    i wish i can live longer,and stay with you forever ,we dream together and we say that we'll live to each other and forget the world

قول واتكلم
    speak and talk

قول كل اللى نفسك فى ده اليوم اللى مستنيه قول يا حبيبى ده انا اول ما شوفت عنيك وانا عارف هكون يوم ليك
    say whatever you desire,this is the day i'm waiting for,say My beloved,when i first saw your eyes,and i knew i'd be yours one day
    life is Super good
    (this is bull ****)

larosa said:

9- احساس فظيع
    horrible feeling

امبارح كان معايا وعدنى بالف وعد وقالى من البداية هنعيش ونموت لعبد
    yesterday he was with me ,he promised me like a thousand promises,and told me that from the start we'll live and die together

حبيته بكل قلبى اكتر من اى حد وفى يوم وليلة سابنى انا خايف اموت بجد
    i loved him from all my heart ,more than anyone ,and in one night he left me ,i'm afraid that i'll die for real
    احساس فظيع ان اللى روحك فى يضيع واللى اشتريته فى يوم يبع وتوه وياه سنينى
    it's a horrible feeling that the one you love is lost,and what you've been wanting once,sells you out and forgets my years with him
    افتح عنيك تتلما احزانك عليه تتهدا احلامك فوقيه وتقسمك نصين
    open your eyes,your grieves for him gather together,your dreams are dashed over him,and break you into two halves
    امبارح كان معايا وعدنى بالف وعد
    yesterday he was with me ,he promised me like a thousand promises
    علمنى ازاى احبه وازاى علشانه اعيش لكن ان انسا حبه دى اللى معلمنيش عايش على ذكرياتى الوقت منسنيش ودى مئسات حياة اللى
    مبتتهيش
    he taught me how to love him,and how to live for him,but ad forgetting his passion that's what he didn't teach me,he's living on my memories,time can't make me forget,and this is the tragedy of life that never ends
    it's a horrible feeling that the one you love is lost,and what you've been wanting once,sells you out and forgets my years with him
    open your eyes,your grieves for him gather together,your dreams are dashed over him,and break you into two halves
    life is Super good
    (this is bull ****)

larosa said:

8- دنيتى

دنيتى اتغيرت من يوم ما شوفت عنيك انا دنيتى اتغيرت من يوم لقاك وانا مش انا
    my life has changed since the day i saw your eys,my life has changed since the day i met you,i haven't been me
    دنيتى اتغيرت من نظرة واحدة حنينة
    my life has changed from one tender look
    انا مش عارف مالى عمال افكر فيك واللى مغير حالى كلمة قالتها عنيك ولا بتغيب عن عينى فى بالى صاحى وبحلم بيك
    i don't know what's worng with me i keep thinking about you and what changes my state is one word your eyes said,it is never absent from my mind,i'm awake but dreaming of you
    انا لا هقول حبيتك ولا راح اقول بهواك بس هسيبلك قلبى يتكلم وياك وهو يقولك على اللى انا حاسس بيه من يوم لقاك
    i'm not going to say that i loved you,and i won't say i'm crazy about yoou,but i'll leave you my heart speaking with you ,and it will tell you what i've been feeling since the day i met you
    my life has changed since the day i saw your eys,my life has changed since the day i met you,i haven't been me
    life is Super good
    (this is bull ****)

9. Vengo511 said:

Shukran larosa

No.7 anybody...?

10. Gole Yas said:

full album in proces ..

11. Gole Yas said:

First 4 ..
    Here you go sweetzz...
    Enjooyyyyyy..

================================================== =============
    Translation credited to Larosa =D
    Song #1

فى حضن عنيك
    Fi 7o’6n 3eineik
    in your eyes bosom
    --------------------------------------
    fi 7o’6n 3eineik le2eet nafsi o af’6al lik da ana 6ol 3omri mistanek 7ayati b7alha molk eideik
    in your eyes embrace i found myself, and ill stay for you, cause all my lifetime i've been waiting for you, all my life is between your hands
    سنين بتفوت سنين ترجعى حبيبى هعيش معاك عمرى متبعدنيش عشان خاطرى مليش بعديك
    sineen bitfoot sineen tirja3i, ha3eesh ma3ak 3omri, matib3idineesh 3ashan 5a6ri maleesh ba3deek
    years pass by and you come back, i'll live with you my life, don't send me away ,for my sake, i have no one after you
    وانا وياك وصلت لاخر الاحلام خلاص مبقتش اخاف من الدنيا ومن الايام
    wana wayak wi9ilt l2a5er el2a7lam 5ala9 mab2itsh a5af min eldonya o min el2ayam
    with you i reached my last dream (meaning she was his last wish), it's over i no longer fear the world and the days
    fi 7o’6n 3eineik le2eet nafsi o af’6al lik da ana 6ol 3omri mistanek 7ayati b7alha molk eideik
    in your eyes embrace i found myself, and ill stay for you, cause all my lifetime i've been waiting for you, all my life is between your hands
    حبيبى انت اللى نستنى ليالى زمان يا واخد قلبى وعنيا وروحى كمان
    7abibi, enti eli nasatni layali zaman, ya wa5eth albi o 3enaya o ro7i kaman
    My beloved! your the one that made me forget the old nights, oh your the one taking my heart and eyes, and also my soul

Thanks to viva ....
    Song #2

متقعد
    Mit3a2ad
    I have issues/complicated
    -------------------------
    مريض بتجريب بين اه وتلاته
    Mariyd bitagreb bayn aw talata
    Im sick of trying, once and three times

وان كنت بنهي الحكاية ببساطة
    O kont banhi il7ikaya bibasata
    And I used to end the matter simply

مش هو دا اللي بدور عليه
    Mish how da ili badawar 3alaya
    This isnt what I was looking for

ماتعدليش كان ظالمهم معايا
    Mat3idilish kan zalimhom ma3aya
    Dont count the ones that suffered with me

مش قصدي سوء نية
    Mish asdi so2 niya
    I didnt mean to (hurt them)

دا في النهاية
    Da fi ilnihaya
    In the end

اسلوب بحاول يوم انساه كبير
    Islob ba7awel youm ansa kibeer
    Its a habit Im trying to break

انا متعقد على فكرة
    Ana mit3a2ad 3ala fikra
    Im complicated by the way

مابقتش ببص لبكرة
    Maba2itsh abos labokra
    I've stopped looking forward to tomorrow

واتاريني عايش على الذكرى
    Watarini 3ayish 3a zikra
    And it looks like im still living on a memory

انا مش بفكر في نفسي واناني
    Ana mish bafakr fi nafsi o anani
    I dont think just think about myself and am selfish

دا انا الوحيد اللي واقف مكاني
    Da ana ilwa7id ili wa2if makani
    Im the only one standing in my position

وانا الوحيد اللي بخسر اكيد
    Wana ilwa7id ili ba5sar akeed
    And im the only one who loses for sure

انا غصب عني اما بعمل مقارنة
    Ana 3'asib 3anak ma ba3mal moqarna
    Whether you like it or not, I dont compare

ولا اما اقلب وابص في صورنا
    Wala a2leb wa bos fi sowarna
    And when I toss and turn and look at our pictures

مش بعرف انسى واعيش من جديد
    Mish ba3raf ansa wa3ish min gadeed
    I dont know how to forget and live again

انا متعقد على فكرة
    Ana mit3a2ad 3a fikra
    Im complicated by the way

مابقتش ببص لبكرة
    Maba2itsh babos labokra
    I no longer look to tomorrow

واتاريني عايش على الذكرى
    Watarini 3ayish 3ala ilzikra
    Apparently Im still living in a memory

Translation credited to Larosa =D
    Song #3

حاجة مش طبيعية
    7aga mosh 6abee3eya
    abnormal thing
    ------------------
    اللى انا فى ده مش حاجة عادية عنيها فيها حاجة مش طبيعية دقيقة كده وهيغما عليا ده اللى اتددوخت عليه ولقيته
    Eli ana feeh da 7aga mosh 3adeya, 3eineiha feeha 7aga mosh 6abe3eya, d2e2a kida o haye’3ma 3alaya, eli etdawa5t 3alaih o le2eto
    what i'm going through is not a normal thing, her eyes have something that's not normal in them, one minute and i'll pass out, that's what i've been getting tired for, and i found it

اتارى كده كده كان متشالى الاقى روحى نصى التانى كلى ده ايه بقا فى وهم حاصلى ولا حلم انا فى
    Atari kida kida kan mitshali ala2i ro7i no9i eltani koli, da eih ba2a fi wahm 7a9ili wala 7ilm ana feeh
    like that i found it was meant to me, that i find my soulmate and my all,what's all this? an illusion, or am I dreaming

ايه ده اللى اتوهمت انا بيه قدامى وبلمسه بلاقيه ولا بهدا الا لما بس لما بشوف الضحكة دى
    Eih da eli etwahimt ana beeh udami o blamso bala2eeh wala bihda ela lama bas lama bashof eldi7ka di
    what's that i've been illusioned by, I reach out to touch and I find him, ill never be calm until I see his laughter

للى انا فى ده مش حاجة عادية عنيها فيها حاجة مش طبيعية دقيقة كده وهيغما
    what i'm going through is not a normal thing,her eyes have something that's not normal in them,one minute and i'll pass out

اللى انا فى ده مش حاجة عادية عنيها فيها حاجة مش طبيعية دقيقة كده وهيغما عليا
    Eli ana feeh da 7aga mosh 3adeya, 3eineiha feeha 7aga mosh 6abe3eya, d2e2a kida o haye’3ma 3alaya
    what i'm going through is not a normal thing, her eyes have something that's not normal in them, one minute and i'll pass out

اللى انا فى حقيقى الله واعلم زى ما اكون من الاخر بحلم ده اللى يشوفها يوقف متلصم وانا اللى كده شكلى هروح فيها
    Eli ana feeh 7a2i2i Allah a3lam, zay makon bil2a5er ba7lam, da eli yshofha yo2af mitla9am, wana eli kida shakli haroo7 feeha
    Ohly God knows if what im going through is real, its as if it will turn out to be a dream in the end, whoever sees her stands gazing, and i guess i'll go nuts

فى حاجة تيجى فى ثوانى تغلبنى حاجة غريبة عمالة تجيبنى عمرى ما حبيت اللى تعبنى الا المرة دى
    Fi 7aga tigi fi thawani ti’3libni, 7aga ‘3areeba 3amala tgibni, 3omri ma7abait eli ta3ibni, ela elmara di
    there is a thing that comes in seconds, something weird, that keeps on bringing me back, i've never loved someone who made tired, except for this time

Eih da eli etwahimt ana beeh udami o blamso bala2eeh wala bihda ela lama bas lama bashof eldi7ka di
    what's that i've been illusioned by, I reach out to touch and I find him, ill never be calm until I see his laughter

Song #4

كان مالى
    Kan mali
    What was with me
    ---------------------------------

كان مالى باللى جرالى انا كان مالى لا كنت كده ولا كان ده حالى
    Kan mali bili garali ana kan mali la kont kida wala kan da 7ali
    What was with me when it happened, what was with me, I wasn’t like this, this wasn’t my state
    بسال سوالى يا ليالى جاوبى ليه زادو اشواقى واحتارت فى بعاده نسيني طب اللى استفادوا انا لو قصاده هعتب عليه
    Bas2al so2ali ya layali gowaya leih zado ashwa2i wi7tart f b3ado, nisini 6ab eih eli estafado, ana law 29ad 7a3tib 3alaih
    Ill ask my question, and oh nights answer me, why has my longing increased, and I felt puzzled with his separation, what has he gotten out of forgetting me? If I was next to him I would blame him
    واحشنى ونفسى لو اقابله وافكره باللى فات كله قريب لازم اوصله ومهما الامر يكلفنى
    Wa7ishni o nifsi law a2ablo, wafakaro bili fat kolo, 2orayeb lazim aw9alo, o mahma el2amr ykalifni
    I long for him and wish to see him, and remind him of all that has passer, I have to get to him no matter what it takes
    بتيجى ناس وناس تمشى بيخلص يومى ومبنمشى ومهما انام مبحلمشى بغيره هو عارف ليه
    Bitigi nas o nas timshi, biyi5la9 youmi o mabnamshi, o mahma anam maba7lamsh, be’3eiro howa 3arif leih
    People come and people go, my days ends and I don’t sleep, and if I do sleep I dream of nothing other than him, he knows why
    ايه تانى مخبى ايه يا زمانى تانى بعد حبيبى ما ساب مكان بتفوت ثوانى الفرقة سنين
    Eih tani m5abi eih ya zamani tani, b3da 7abibi ma sab makan, bitfot sawani elfor2a sneen
    What else are you hiding oh time, what else, after my love left, the seconds of separation pass by as if they were years
    كل لما بحنله بتعب زيادة بدارى صوت قلبه اللى ناده وبيدارى جوايا الحنين
    Kol lama ba7inlo bat3ab zyada, bidari 9ot albi eli nada, o bidari jowaya el7aneen
    Everytime I long for him I tire myself even more, ill soothe his heart which is crying out to him, and ill soothe the longing inside of me
    واحشنى ونفسى لو اقابله وافكره باللى فات كله قريب لازم اوصله ومهما الامر يكلفنى
    Wa7ishni o nifsi law a2ablo, wafakaro bili fat kolo, 2orayeb lazim aw9alo, o mahma el2amr ykalifni
    I long for him and wish to see him, and remind him of all that has passer, I have to get to him no matter what it takes
    بتيجى ناس وناس تمشى بيخلص يومى ومبنمشى ومهما انام مبحلمشى بغيره هو عارف ليه
    Bitigi nas o nas timshi, biyi5la9 youmi o mabnamshi, o mahma anam maba7lamsh, be’3eiro howa 3arif leih
    People come and people go, my days ends and I don’t sleep, and if I do sleep I dream of nothing other than him, he knows why

12. Gole Yas said:

Song #5

مش سهل
    Mish sahl
    Its not easy
    --------------------------
    حبيبى فى حاجات تيجى كده مش فرض
    7abibi fi 7agat tigi kida mish far’6
    My love, some things just come without force
    بتيجي بكلام حلو وتيجى بوقت
    Btigi bkalam 7ilo o tigi bwa2t
    They come with sweet talk, and with time
    تيجى بتكتيك وتيجى بهداوه
    Tigi btakteek o tigi bhadawa
    They come by tactics, and by calmness
    وفين وازاى تقدم عرض
    O feen wizay ti2adim 3ar’6
    And where and how will you put on a show/demonstration

اصل انا مش سهل سماوي والله
    A9l ana mish sahl simawi wallahi
    Im not easy to be with, I swear im poisonous
    مش سهل تحت السهي دواهي
    Mish sahl, ta7t elsahi dawahi
    I not easy, under this innocence is slyness
    ماهو جمالك طبيعى وإلاهي
    Maho gamalak 6abee3i w Elahi
    Your beauty is natural and Godly like
    مفيش منه اتنين على الارض
    Mafeesh mino thnain 3ala el2ar’6
    There is no other like it on earth

تيجى بتكتيك وتيجى بهداوه
    وفين وازاى تقدم عرض

قصرت السكة انا كده انجزت
    2a9art elsika ana kida anjazt
    I shortened the path, like this I have accomplished something
    داخلها بتقل واظن لحظت
    Da5ilha bthi2l o a’6on la7a’6t
    I went in with weight/strongly, I think you noticed
    وانت الي عليك بصلي بعنيك
    Winta eli 3aleik, bo9ili b3eineik
    And lal you have to do, is look at me with your eyes..
    وانا مستعد اموت فيها لو عوزت
    Wana mista3id amoot feeha law 3iwizt
    And im willing to die in them if you want

اصل انا مش سهل سماوي والله
    A9l ana mish sahl simawi wallahi
    Im not easy to be with, I swear im poisonous
    مش سهل تحت السهي دواهي
    Mish sahl, ta7t elsahi dawahi
    I not easy, under this innocence is slyness
    ماهو جمالك طبيعى وإلاهي
    Maho gamalak 6abee3i w Elahi
    Your beauty is natural and Godly like
    مفيش منه اتنين على الارض
    Mafeesh mino thnain 3ala el2ar’6
    There is no other like it on earth

تيجى بتكتيك وتيجى بهداوه
    وفين وازاى تقدم عرض

Song #6

لسه بتخاف
    Lisa bit5af
    You still fear..
    ------------------------------
    لسه بتخاف من الفراق لو تيجى سيرتى
    Lisa bit5af min elfora2 law tigi sirti
    You still fear separation when you hear someone mentioning my name
    لو شوفت عينى بتبكى هدمع عنيك
    Law shoft 3eini tibki hatdama3 3eineik
    If you see my crying eyes, your eyes will shed tears
    يعنى صوتى بيوحشك لو شوفت صورتى
    Ya3ni 9oti beyow7ashak law shoft 9orti
    So you long for my voice if you see my picture?!
    بتحس بيا حبيبى لما بحس بيك
    Bit7is beya 7bibi lama ba7is beek
    You feel for me, my love, when I feel for you
    مين بياخد باله منك بعد منى
    Meen beya5ith balo minak b3d mini
    After me, who will look after you
    فى حضنى مين بتحس احساسك فى حضنى
    Fi 7o’6n mein bit7is e7sasak fi 7o’6ni
    In whos embrace will you feel the same as you felt in my embrace
    مش قصدى حاجة انا بس بطمن عليك
    Mish 2a9di 7aga ana bas bat6amin 3aleik
    I don’t mean anything, im just checking up on you
    حبيت اسلم اعمل ايه اصلك واحشنى
    7abeit asalim a3mil eih a9lak wa7ishni
    I just wanted to greet you, what can do, I miss you
    لسه بتخاف من الفراق لو تيجى سيرتى
    Lisa bit5af min elfora2 law tigi sirti
    You still fear separation when you hear someone mentioning my name
    لو شوفت عينى بتبكى هدمع عنيك
    Law shoft 3eini tibki hatdama3 3eineik
    If you see my crying eyes, your eyes will shed tears

Song #7

لو دعيالى
    Law da3yali
    If she had prayed for me..
    قومي يلا تعالى
    2omi yala ta3ali
    Come on now, come here
    قومى سمعهانى بكلمة بالنسبالى اغلى عندى من الحياة دى بكتير
    2omi sama3hani bikilma bilnisbali a’3la 3indi min el7aya di bkteer
    Come and make me hear a word that is more precious to me than this life
    وامى لو دعيالى
    O umi law da3yali
    And if my mother had prayed for me
    تيجى وتقولهالى
    Tigi wit2oleeha
    For you to come and say it
    واما تقولهالى
    O ama t2oleeha
    And if you don’t say it
    مش هفوت الليلادى على خير
    Mish hafawat el laila di 3ala 5air
    This night wont pass in a good way
    ما خلاص انا هديت ولقيت احساس
    Ma 5ala9 ana hdeit o la2eet e7sas
    This is it, I have calmed down now, and found a feeling
    توهت فيك وبشهدلك قصاد الناس
    Toht feek o bash-hadlik 29ad elnas
    I got lost in you, and ill swear it infront of the world
    فى امور متسابه
    Fi umoor mitsaba
    There are some things that are just left
    وانا فى عرض اجابة
    Wana fi 3ar’6 ejaba
    And im in a position to give an answer
    بتفكرى كدابة لا ده
    Bitfakari kdaba
    You think it’s a lie
    لا ولا وانتي واصلة قرار
    la we la winti wasla li qarar
    No and no, you've already reached your conclusion
    كلمة منك ليا مش كتيرة عليا
    Kilma minik leya mosh kiteer 3alaya
    A little word from you is not too much to ask
    متسهليها شوية
    Matsahalehash shwaya
    Why don’t you make it a bit easier
    داخل انا دنيا مش داخل نار
    Da5il ana donya mish da5el nar
    Im entering a world, not entering hell
    ما خلاص انا هديت ولقيت احساس
    Ma 5ala9 ana hdeit o la2eet e7sas
    This is it, I have calmed down now, and found a feeling
    توهت فيك وبشهدلك قصاد الناس
    Toht feek o bash-hadlik 29ad elnas
    I got lost in you, and ill swear it infront of the world

translation credited to Larosa =D ..

Song #8

دنيتى
    Donyiti
    My world
    Donyiti et’3ayarit min youm ma shoft 3eineik anam donyiti et’3ayarit min youm lo2ak wana mosh ana
    my life has changed since the day i saw your eyes, my life has changed since the day i met you, i haven't been me
    Donyiti et’3ayarit min na’6ra wa7da 7nayena
    انا مش عارف مالى عمال افكر فيك واللى مغير حالى كلمة قالتها عنيك ولا بتغيب عن عينى فى بالى صاحى وبحلم بيك
    Ana mosh 3arif mali, 3amal afakr feek, wili m’3ayar 7ali kilma alit-ha 3eineik, wala bit’3eeb 3al 3aini f bali, 9a7i o ba7lam beek
    i don't know what's wrong with me i keep thinking about you and what changes my state is one word your eyes said, it is never absent from my mind, i'm awake but dreaming of you
    انا لا هقول حبيتك ولا راح اقول بهواك بس هسيبلك قلبى يتكلم وياك وهو يقولك على اللى انا حاسس بيه من يوم لقاك
    Ana la ha2ol 7abeitak wala ra7 a2ol bahwak bas haseblak albi yitkalim wayak, o howa be2olak 3ala eli ana 7asis beih min youm la2ak
    i'm not going to say that i loved you, and i won't say i'm crazy about you, but i'll leave you my heart to speak to, and it will tell you what i've been feeling since the day i met you
    Donyiti et’3ayarit min youm ma shoft 3eineik anam donyiti et’3ayarit min youm lo2ak wana mosh ana
    my life has changed since the day i saw your eyes, my life has changed since the day i met you, i haven't been me
    Donyiti et’3ayarit min na’6ra wa7da 7nayena
    Last edited by Gole Yas; 01-12-2011 at 04:37 PM.

13. Gole Yas said:

Last of the album...

Translation credited to Larosa ..

Song #9

احساس فظيع
    E7sas fa’6ee3
    horrible feeling
    -----------------------------------
    امبارح كان معايا وعدنى بالف وعد وقالى من البداية هنعيش ونموت لبعض
    Embari7 kan ma3aya w3dni b2alf wa3d, o 2ali min elbidaya han3eesh o nmoot lba3’6
    yesterday he was with me, he promised me a thousand promises, and told me that from the start we'll live and die for each other
    حبيته بكل قلبى اكتر من اى حد وفى يوم وليلة سابنى انا خايف اموت بجد
    7abaito bkol albi aktar min ay 7ad, o fi youm o laila sabni ana 5ayef amot bgad
    i loved him from all my heart, more than anyone, and in one night he left me, i'm afraid that i'll die for real

E7sas fa’6ee3 eni eli ro7ak feeh y’6ee3, wili eshtaraito fi youm ybee3, witooh weyah snini
    it's a horrible feeling that the one whos carrying your soul gets lost, and who you’ve bought (meaning paid a lot for) sold you out, and the years get lost with him
    Efta7 3eineik titlama a7zanak 3alaih, tit-hada a7lamak fo2eeh, o ti2simak n9ain
    open your eyes, your grieves for him gather together, your dreams are dashed over him, and they break you into two halves

امبارح كان معايا وعدنى بالف وعد
    Embari7 kan ma3aya w3dni b2alf wa3d
    yesterday he was with me, he promised me like a thousand promises

علمنى ازاى احبه وازاى علشانه اعيش لكن ان انسا حبه دى اللى معلمنيش
    3alamni ezay a7ibo wizay 3alshano a3eesh lakin in ansa 7obo di eli ma3almneesh
    he taught me how to love him, and how to live for him, but to forget his love, that he didn’t teach me
    عايش على ذكرياتى الوقت منسنيش ودى مئسات حياة اللى مبتتهيش
    3ayesh 3ala thikrayato, elwa2t manasaneesh, o di ma2sat 7ayat eli mabitintiheesh
    Im living on his memories, time didn’t make me forget, and this is the tragedy of a life that never ends

E7sas fa’6ee3 eni eli ro7ak feeh y’6ee3, wili eshtaraito fi youm ybee3, witooh weyah snini
    it's a horrible feeling that the one whos carrying your soul gets lost, and who you’ve bought (meaning paid a lot for) sold you out, and the years get lost with him
    Efta7 3eineik titlama a7zanak 3alaih, tit-hada a7lamak fo2eeh, o ti2simak n9ain
    open your eyes, your grieves for him gather together, your dreams are dashed over him, and they break you into two halves

Song #10

بتداري
    Bitdari

--------------------------------

دارى ليالى يا حبيبى فى هواك وعنيك فضحاك لا ده انت تغيز
    Dari layali ya 7bibi fi hawak o 3eineik fa’67ak la da ent t’3eez
    My love, in your night you fear for you love, and your eyes are ratting you out
    لا وبتتقل عليا وده برضه كلام مبلاش افلام هو انا تلميذ
    La bitit2al 3alaya o da bardo kalam mabalash aflam howa ana tilmeez
    Oh and you weigh me down with your words, stop with the act like in movies, im just a student

متلخبط متوتر يا عينى وبتعمل ناسينى وبعد بمزاجى لما نشوف
    Mitla5ba6 mitwatar ya 3aini o biti3mil nasini o ba3d bmazaji lama nshof
    Puzzled and nervous, oh you my eyes, you make yourself as if you don’t see me, and ill take into consideration my own state of mind (what I want, whether I see or not)
    طب ماشى يا ناسى يا جامد هتعاند هعاند خليك كده قضيها عند وخوف
    6ab mashi ya nasi ya magid hat3anik 5aleek kida 2a’6eeha 3in o 5of
    Well fine, oh strong one, you act stubborn, stay like that, live it in stubbornness and fear

بتدارى حبيبى وبدارى على مين فين عقلك فين كده وقتك راح
    Bitdari 7bibi o badari 3ala meen feen 3a2lak feen kida wa2tak ra7
    Your soothing my love, and who should I be soothing? Where was your mind, your time just passed
    قدامك حبيبى حاجة من الاتنين يا تقاسى سنين يا تعيش مرتاح
    2odamak 7bibi 7aga min ethnain, ya t2sa sneen ya t3eesh mirtaa7
    You have one of two options, you either suffer for years, or live in comfort

متلخبط متوتر يا عينى وبتعمل ناسينى وبعد بمزاجى لما نشوف
    Mitla5ba6 mitwatar ya 3aini o biti3mil nasini o ba3d bmazaji lama nshof
    Puzzled and nervous, oh you my eyes, you make yourself as if you don’t see me, and ill take into consideration my own state of mind (what I want, whether I see or not)
    طب ماشى يا ناسى يا جامد هتعاند هعاند خليك كده قضيها عند وخوف
    6ab mashi ya nasi ya magid hat3anik 5aleek kida 2a’6eeha 3in o 5of
    Well fine, oh strong one, you act stubborn, stay like that, live it in stubbornness and fear

لا وبتتقل عليا وده برضه كلام مبلاش افلام هو انا تلميذ
    La bitit2al 3alaya o da bardo kalam mabalash aflam howa ana tilmeez
    Oh and you weigh me down with your words, stop with the act like in movies, im just a student

Translation credited to Larosa ..

Song #11
    قول واتكلم
    2ol witkalim
    say and speak
    -------------------------
    حبيبى وانا وياك شايف قصادى ملاك عايش فى جنة معاك وازاى عملت ده كله فى قلبى
    7abibi wana wayak shayef 2o9adi malak 3ayesh fi jana ma3ak wizay da kolo fi albi
    My beloved when i'm with you i see an angel beside me, i'm living in heaven with you, and how did you do all of that to my heart??

ليالى وانا بناديك عايزك وبحلم بيك وبقول يارب الاقيك وفى يوم وليلة لقيتك جنبى
    Layali wana banadeek, 3ayzak o ba7lam beek, o b2ol ya rab ala2eek, o fi youm o laila l2etak janbi
    i've been calling out for you for may nights, i want you and i dream of you, and i pray to God that I find you, and in a day and night I found you next to me

قول واتكلم
    2ol witkalim
    say and speak
    2ol kol eli nifsik feeh, da elyoum eli mistaneeh, 2ool ya 7bibi da ana awil ma shoft 3eineik wana 3arif hakon youm leek
    say whatever you desire, this is the day i'm waiting for, say my beloved, when i first saw your eyes I knew i'd be yours one day

حبيبى لمسة ايد منك خديتنى بعيد واديتنى عمر جديد مش عايز ابعد عنك ثانية
    7abibi limsit eid minak 5aditni lb3eed o aditni 3omr gdeed mosh 3ayez ab3id 3ank thanya
    My love one hand touch from you took me far away, and give me new life, i don't want to get away from you one second

ياريت عمرى يطول وافضل معاك على طول نحلم سوا ونقول هنعيش لبعض وننسا الدنيا
    Ya rait 3omri y6ool, waf’6al ma3ak 3ala 6ool, ni7lim sawa win2ool, han3eesh lba3’6 o ninsa eldonya
    i wish i can live longer, and stay with you forever, we dream together and we say that we'll live for each other and forget the world

قول واتكلم
    2ol witkalim
    say and speak

2ol kol eli nifsik feeh, da elyoum eli mistaneeh, 2ool ya 7bibi da ana awil ma shoft 3eineik wana 3arif hakon youm leek
    say whatever you desire, this is the day i'm waiting for, say my beloved, when i first saw your eyes I knew i'd be yours one day

not sure about number 10 .. i did my BESST !!!

enjoy

larosa said:

great job Gole yas!!!
    life is Super good
    (this is bull ****)

15. Gole Yas said:

thnx sweetz

done with your help of course =D

16. brunold85 said:

song 7 one line missing after 'Bitfakari kdaba'
    Can you add that plz?

17. Gole Yas said:

if someone would give me the words ill add them to my post with the translation, sorry but i couldnt find them

VivaPalestina said:

Quote Originally Posted by Gole Yas View Post
    if someone would give me the words ill add them to my post with the translation, sorry but i couldnt find them
    la we la winti wasla li qarar
    No and no, you've already reached your conclusion

19. brunold85 said:

thanks to both Viva and Gole

ahmedlovesheba said:

theres so many mistakes... mosh sahl is full of mistakes