Omneya Soliman - Mesh Howa

Thread: Omneya Soliman - Mesh Howa

Tags: None

ebpullman said:

Default Omneya Soliman - Mesh Howa

Hello

Can you translate what is the meaning of this song?

http://www.youtube.com/watch?v=udfdv...ext=1&index=25

I had the feeling that this is the song about "Do not love me" that I always wanted to know

thank you
    Rania

SuSuiTa said:

Here you go

مش هو ..
    Mesh Huwa
    It's not him

الي كان بيسابق ضله و الي كان بيموت و اكون له كان بيحلم بيا سنين .. مش هو
    Eli kan beysabi2 delo, weli kan beymoot o akoon looh, kan bey7lim beya sneen.. mesh huwa
    The one that used to race his shadow, the one that used to die just so I be his, he used to dream about me for years.. its not him

الي كان همه في الدنيا اني احس هواه لو ثانيه و كانت تملي دموعه العين .. مش هو
    Eli kan hamoh fe eldonya eni a7is hwah law sanya o kant temla dmo3o el3ayn.. mesh huwa
    The one that his only concern in life is that I feel his love even for a second, and his tears used to fill hi eyes.. its not him

الي بعد كتير حنيتله و لما شافني ضعفت و جيته سابني و راح مع ناس تانين .. مش هو
    Eli b3d kteer 7anetlo o lama shafni de3ft o geto sabni o ra7 ma3 nas tanyeen.. mesh huwa
    The one that I felt love for after a while, and when he saw me weak and coming to him, he left me and went with others.. its not him

الي بعد العمر ده كله بعد ما عاشت روحي في ضله داس علي قلبي في غمضه عين .. مش هو
    Eli b3d el 3omr da kulo b3d ma 3ashat ro7i b delo, das 3ala 2albi fe '3amdat 3een.. mesh huwa
    The one after this long time, after my soul have lived in his shadow, he stepped on my heart in a blink of an eye.. its not him

و انا مش زعلانه انه اتهرب انا بس حزينه و بستغرب مثل دوره بجد ازاي و مابانش عليه
    O ana mesh za3lana eno et-harab ana bs 7azeena o basta'3rab matil doro bgad ezay o ma bansh 3aleeh
    And I'm not sad because he walked away, I'm just upset and confused, he acted up his role very well and it didn't even show

كان لازم افهم من الاول ان الفيلم ده مش هايطول و الي يبص في مره لبره خاين بعنيه
    Kan lazm afham mn al2awal en el film da mesh 7ay6awel o eli yebos fe mra lebra 5ayen b3neeh
    I should have understood from the start that this movie wont stay for long and whoever looks outside for once is a traitor in his eyes

و انا مش زعلانه انه اتهرب انا بس حزينه و بستغرب مثل دوره بجد ازاي و مابانش عليه
    O ana mesh za3lana eno et-harab ana bs 7azeena o basta'3rab matil doro bgad ezay o ma bansh 3aleeh
    And I'm not sad because he walked away, I'm just upset and confused, he acted up his role very well and it didn't even show

كان لازم افهم من الاول ان الفيلم ده مش هايطول و الي يبص في مره لبره خاين بعنيه
    Kan lazm afham mn al2awal en el film da mesh 7ay6awel o eli yebos fe mra lebra 5ayen b3neeh
    I should have understood from the start that this movie wont stay for long and whoever looks outside for once is a traitor in his eyes

مش هو..
    Mesh Huwa
    It's not him

الي اوهبله نفسي و حبي و الي اعشيله و ادوس علي قلبي يفرح قلبه و قلبي حزين
    Eli awheblo nafsi o 7ubi o eli a3eshlo o ados 3ala 2albi yefra7 2albo o 2albi 7azeen
    The one that I devote myself and my love to, the one that I live for and step on my heart to keep his heart happy and mine upset..

الي بعد ما بان علي اصله ينفع اضيع عمري في وصفه و هو زيي كتير خاينين ..مش هو
    Eli b3d ma ban 3ala a9lo yenfa3 adye3 3omri fe wasfo o huwa zay kteer 5ayneen.. mesh huwa
    The one after his true metal showed, lose my life with him and hes just another traitor like many.. its not him

الي اديله تاني الفرصه او اسمحله يرسم بكره هو في قلبي مالوش حنين ..مش هو
    Eli adeloh tanee elforsa aw asma7lo yersm bokra huwa fe 2albi maloosh 7anen.. mesh huwa
    The one that I give another chance, or allow to draw a tomorrow for us although I have no love for him in my heart.. its not him

الي نفسي و بحلم بيه و الي هاعيش و هاموت و ارضيه مسيري الاقي طريقه منين ..مش هو
    Eli nefsi o ba7lm beeh o eli 7a3esh o 7amoot o aradeeh mseri ala2i 6are2a meen.. mesh huwa
    The one that I wish and dream of, the one that I live and die just to keep him happy, I will find a way to who in my destiny.. its not him

و انا مش ندمانه علي الفرقه ابدا بالعكس بقيت اقوي طول ما القلب بيعرف ينبض هايخاف ليه
    O ana mesh nadmana 3ala el for2a abdan bl 3aks ba2eet a2wa 6ool ma al2lb beynbod 7a5af leeh
    And I do not regret separation at all, I have became stronger, as long as the heart knows how to pound, why would I be scared?

كان لازم يفهم من الاول ان الفيلم ده مش هايطول و ان الي يبص في بره لمره راحت عليه
    Kan lazm yfham mn al2awal en el film da mesh 7ay6awel o en eli yebos fe bra lemra ra7at 3alih
    He should have understood from the start that this movie wont stay for long and whoever looks outside for once its gone for him

ebpullman said:

Super Duper thank you so much
    Rania

4. jazsade06 said:

does anyone know the lyrics to any of t other song on the album? In particular does anyone know thelyric to bet2oul nadman, eyak tes2ada, and a song from a ramadan series called kabarteny ya ham?

ebpullman said:

try on the golden arabic lyrics
    Rania

6. sane22 said:

Can someone translate te part in the end.. when she sings without music... its so beautiful...

7. Gole Yas said:

sweety. she sings Um Kalthoum's song "Anta 3mri" .. here you go:
    http://www.allthelyrics.com/forum/ar...inta-omri.html