Could someone please translate this song for me

Thread: Could someone please translate this song for me

Tags: None
  1. amarah said:

Default Could someone please translate this song for me

http://www.youtube.com/watch?v=jOh9g...layer_embedded

It is a song sang by Mohamed Waheid. I really would love to know the name of the song, and understand what the song is about i.e. full translation and would love to have the lyrics in phonetic also.

I hope anyone can help me finding this.

Thank you so much

r0r0_26 said:

can you get the name of this song? I couldn't know it's name, once you know it send me this link of this page and the name of the song and I will give you the full translation with how pronouncing it in english letters,

3. amarah said:

Quote Originally Posted by r0r0_26 View Post
    can you get the name of this song? I couldn't know it's name, once you know it send me this link of this page and the name of the song and I will give you the full translation with how pronouncing it in english letters,
    Hi thanks so much for your kind help! Unfortunately no I don't know the title of the song. I can write the singer, I am friends with him on facebook but I don't believe he speaks English so not sure if he could be bothered with that.

I tried and searched the whole you tube on this song, I will try harder on facebook.

Thanks so much! D:

r0r0_26 said:

No well give it a try and ask him on your fb or give me his fb link and I'll ask him for you I really wanna help you

5. amarah said:

No well give it a try and ask him on your fb or give me his fb link and I'll ask him for you I really wanna help you

Ok Well I found the original and the name of the song it is called: اشرف الشريعى (انا زعلان منك يا دنيا)

http://www.youtube.com/watch?v=cQNV1Y3g-oc

http://www.youtube.com/watch?v=soHQZIUQuPU

Maybe through the forums or google search there is a full written lyrics in arabic you can translate.

THANK YOU!

6. amarah said:

Quote Originally Posted by amarah View Post
    Ok Well I found the original and the name of the song it is called: اشرف الشريعى (انا زعلان منك يا دنيا)

http://www.youtube.com/watch?v=cQNV1Y3g-oc

http://www.youtube.com/watch?v=soHQZIUQuPU

Maybe through the forums or google search there is a full written lyrics in arabic you can translate.

THANK YOU!

دي كلمات الاغنيه

هو انتي ليه علي طول يا دنيا مش حاسه بيا مش حاسه بيا
    دا بدل ماتيجي وتواسيني بتيجي عليا بتيجي عليا
    انا زعلان منك يا دنيا انا زعلان اوي
    عذبتيني كتير يا دنيا وجرحك كان اوي
    خدتي الناس اللي انا حبيتهم وحكمتي عليا بفرقتهم
    وحكمتي عليا بفرقتهم ولا هونتي عليا غيبتهم وقلبك ليه قوي
    ولا عمرك طبطبتي عليا ولامنك شفت انا حنيه
    وكانك من دمع عنيا يا دنيا بترتوي
    انا زعلان منك يا دنيا انا زعلان اوي اوي

هاتيلي كدا يوم واحد بس فرحت انا فيه
    علي طول جرحك واحد فين ما بروح بلاقيه
    قلبي اتعود كدا ع القسوه بقا عندك زعلي ولا يسوي
    واللي مايسواش واللي بيسوي جوم علي قلبي وداسوا عليه
    علمتيني اعيش وانا خايف اعملك ايه انا مش عارف
    غير الحزن ياناس مش شايف اصل انا عايش بيه

الااااااااه جوايا تملي علي طول باستمرار
    ولاحد يادنيا فاضلي وطعم الحلو مرار
    انا مصعبتش مره عليكي ولا اثرتش ابدا فيكي
    اغلطي بقا مديلي ايديكي ليه سيباني في نار
    دا انا مؤمن بالله دا انا صابر وعاملك علي طول انا خاطر
    وبقولك علي طول انا حاضر وبردو عايش محتار

انا زعلان منك يا دنيا انا زعلان اوووووووووووووي
    عذبتيني كتير يا دنيا وجرحك كان اووووووووووووي

r0r0_26 said:

ok i'll translate

هو انتي ليه علي طول يا دنيا مش حاسه بيا مش حاسه بيا life, why are you always not feeling me , not feeling me/ howa leh 3atoul ya donia mosh 7assa biya msh 7assa biya
    دا بدل ماتيجي وتواسيني بتيجي عليا بتيجي عليا that instead of making me better you become against me , become against me/da badal matigi wtwasini btigi 3alaya btigi 3lya
    انا زعلان منك يا دنيا انا زعلان اوي I'm upset with you life, i'm very upset with you/ ana za3lan menk ya donia ana za3lan awy
    عذبتيني كتير يا دنيا وجرحك كان اوي you torched me a lot life , and your wound was strong/ 3azabtini ktir ya donia w gar7ik kan awy
    خدتي الناس اللي انا حبيتهم وحكمتي عليا بفرقتهم you took the people I loved and you judged for their separation/ 5adti enas li ana 7bet-hom w 7kmti 3laya bfr2et-hom
    وحكمتي عليا بفرقتهم ولا هونتي عليا غيبتهم وقلبك ليه قوي and you judged 4 their separation on me,and you didn;t make their absence easy on me , why is your heart so harsh/w 7akamti 3alaya bfer2et-hom wala hawanti 3alaya ghebt-hom w 2albek leh 2awy
    ولا عمرك طبطبتي عليا ولامنك شفت انا حنيه you never asked about me , and you never showed me tenderness/wala 3omrk tabtabti 3alaya wala menk sheft ana 7eneya
    وكانك من دمع عنيا يا دنيا بترتوي it's like you get watered by my eye's tear you life / waka2nk mn dam3 3enya ya donya btertewi
    انا زعلان منك يا دنيا انا زعلان اوي اوي I'm upset with you life, I'm very very upset with you

هاتيلي كدا يوم واحد بس فرحت انا فيه give me just 1 day i got happy in /hatili keda yom wa7ed bs fr7t ana fih
    علي طول جرحك واحد فين ما بروح بلاقيه your wound is always the same I find it wherever I go / 3ala toul gar7k wa7ad fen ma brou7 bala2ih
    قلبي اتعود كدا ع القسوه بقا عندك زعلي ولا يسوي my heart got used to this harshness , now my sadness means nothing to you/ 2albi it3awad keda 3l aswa ba2a 3ndk za3aly wala yeswa
    واللي مايسواش واللي بيسوي جوم علي قلبي وداسوا عليه and that what's not accepted and is, if you walk on my heart/weli ma yeswash bieswa joum 3la albi w dawso 3aleh
    علمتيني اعيش وانا خايف اعملك ايه انا مش عارف You taught me to live being afraid , what do I do to you , I don't know./ 3lmtiny a3ish wana 5ayef a3mlk eh ana msh 3aref
    غير الحزن ياناس مش شايف اصل انا عايش بيه I'm not seeing except sadness , people ..I actually live with it/ gher il 7ezn ya nas mesh shayef asl ana 3ayish bih

الااااااااه جوايا تملي علي طول باستمرار the " aaahhh" is always filling me inside continuously / el ahhh gouwaya temli 3ala toul bestemrar
    ولاحد يادنيا فاضلي وطعم الحلو مرار and no body is left to me , life..and the taste of sweetness is bitter/wala 7d bedonya fadelli w ta3m el 7elo mrar
    انا مصعبتش مره عليكي ولا اثرتش ابدا فيكي I''ve never been cruel to you n never harsh on you/ ana ms3btsh mara 3aliki wala atrtsh abadan fiki
    اغلطي بقا مديلي ايديكي ليه سيباني في نار make a mistake and let down your hand , why are you leaving me in hell/ aghloti ba2a medeli edeeki leh saybani fi nar
    دا انا مؤمن بالله دا انا صابر وعاملك علي طول انا خاطر I'm a believer in God, I'm patient and I'm always being caring / da an mo2men belallah da ana saber wa3amelk ana khater
    وبقولك علي طول انا حاضر وبردو عايش محتار and I always tell you that I'm ready however living confused/ w ba2olk 3ala toul ana 7ader w bardo 3ayish mo7tar

انا زعلان منك يا دنيا انا زعلان اوووووووووووووي I'm very upset with you life I'm verrrrrrrrrrrrryyyyyy upset / ana za3lan menk ya donia za3lan awwwwwwwyyyyy
    عذبتيني كتير يا دنيا وجرحك كان اووووووووووووي you torched me a lot , and your wound was strooooooooonggggg/ 3azabtini ktir ya donia w gar7ek kan awwwwwwyyyyy
    hmm it's a sad song lol.. enjoy
    if there's any other song you want to be translated tell me and I'll be here
    tc.

8. amarah said:

ok i'll translate

هو انتي ليه علي طول يا دنيا مش حاسه بيا مش حاسه بيا life, why are you always not feeling me , not feeling me/ howa leh 3atoul ya donia mosh 7assa biya msh 7assa biya
    دا بدل ماتيجي وتواسيني بتيجي عليا بتيجي عليا that instead of making me better you become against me , become against me/da badal matigi wtwasini btigi 3alaya btigi 3lya
    انا زعلان منك يا دنيا انا زعلان اوي I'm upset with you life, i'm very upset with you/ ana za3lan menk ya donia ana za3lan awy
    عذبتيني كتير يا دنيا وجرحك كان اوي you torched me a lot life , and your wound was strong/ 3azabtini ktir ya donia w gar7ik kan awy
    خدتي الناس اللي انا حبيتهم وحكمتي عليا بفرقتهم you took the people I loved and you judged for their separation/ 5adti enas li ana 7bet-hom w 7kmti 3laya bfr2et-hom
    وحكمتي عليا بفرقتهم ولا هونتي عليا غيبتهم وقلبك ليه قوي and you judged 4 their separation on me,and you didn;t make their absence easy on me , why is your heart so harsh/w 7akamti 3alaya bfer2et-hom wala hawanti 3alaya ghebt-hom w 2albek leh 2awy
    ولا عمرك طبطبتي عليا ولامنك شفت انا حنيه you never asked about me , and you never showed me tenderness/wala 3omrk tabtabti 3alaya wala menk sheft ana 7eneya
    وكانك من دمع عنيا يا دنيا بترتوي it's like you get watered by my eye's tear you life / waka2nk mn dam3 3enya ya donya btertewi
    انا زعلان منك يا دنيا انا زعلان اوي اوي I'm upset with you life, I'm very very upset with you

هاتيلي كدا يوم واحد بس فرحت انا فيه give me just 1 day i got happy in /hatili keda yom wa7ed bs fr7t ana fih
    علي طول جرحك واحد فين ما بروح بلاقيه your wound is always the same I find it wherever I go / 3ala toul gar7k wa7ad fen ma brou7 bala2ih
    قلبي اتعود كدا ع القسوه بقا عندك زعلي ولا يسوي my heart got used to this harshness , now my sadness means nothing to you/ 2albi it3awad keda 3l aswa ba2a 3ndk za3aly wala yeswa
    واللي مايسواش واللي بيسوي جوم علي قلبي وداسوا عليه and that what's not accepted and is, if you walk on my heart/weli ma yeswash bieswa joum 3la albi w dawso 3aleh
    علمتيني اعيش وانا خايف اعملك ايه انا مش عارف You taught me to live being afraid , what do I do to you , I don't know./ 3lmtiny a3ish wana 5ayef a3mlk eh ana msh 3aref
    غير الحزن ياناس مش شايف اصل انا عايش بيه I'm not seeing except sadness , people ..I actually live with it/ gher il 7ezn ya nas mesh shayef asl ana 3ayish bih

الااااااااه جوايا تملي علي طول باستمرار the " aaahhh" is always filling me inside continuously / el ahhh gouwaya temli 3ala toul bestemrar
    ولاحد يادنيا فاضلي وطعم الحلو مرار and no body is left to me , life..and the taste of sweetness is bitter/wala 7d bedonya fadelli w ta3m el 7elo mrar
    انا مصعبتش مره عليكي ولا اثرتش ابدا فيكي I''ve never been cruel to you n never harsh on you/ ana ms3btsh mara 3aliki wala atrtsh abadan fiki
    اغلطي بقا مديلي ايديكي ليه سيباني في نار make a mistake and let down your hand , why are you leaving me in hell/ aghloti ba2a medeli edeeki leh saybani fi nar
    دا انا مؤمن بالله دا انا صابر وعاملك علي طول انا خاطر I'm a believer in God, I'm patient and I'm always being caring / da an mo2men belallah da ana saber wa3amelk ana khater
    وبقولك علي طول انا حاضر وبردو عايش محتار and I always tell you that I'm ready however living confused/ w ba2olk 3ala toul ana 7ader w bardo 3ayish mo7tar

انا زعلان منك يا دنيا انا زعلان اوووووووووووووي I'm very upset with you life I'm verrrrrrrrrrrrryyyyyy upset / ana za3lan menk ya donia za3lan awwwwwwwyyyyy
    عذبتيني كتير يا دنيا وجرحك كان اووووووووووووي you torched me a lot , and your wound was strooooooooonggggg/ 3azabtini ktir ya donia w gar7ek kan awwwwwwyyyyy
    hmm it's a sad song lol.. enjoy
    if there's any other song you want to be translated tell me and I'll be here
    tc.

THANK YOU SOOOOOOOOOOOOOOOO MUCH!!!!!!! <3<3<3

I think I have one or two more songs but I will spread it so that you can take a rest lol. Really I very much appreciate it!!!!!!!!!!!!!!!! Thanks again.

r0r0_26 said:

you're very welcome and yes anytime
    and if you can get the arabic lyrics you'd make it easier for me

10. amarah said:

you're very welcome and yes anytime
    and if you can get the arabic lyrics you'd make it easier for me

تايهين ضايعين مش لايقين المرسى
    ماشيين خايفين طب امتا بقا هنرسا
    الدنيا بتتعافا علينا والموج عمال يخبط فينا
    ماشيين فيكى يا دنيا وايمتا هنعرف راسنا من رجلينا
    عايشين نتالم ونعاتب حالتنا بتصعب على الكافر
    احنا ضيوف عليكى بكرا هنمى وهنسافر
    عايشين بنخبط بالعافية لما خلاص جيبتلنا الكافية
    نفسى فى مرة واحدة يا دنيا تعملينى بنيه صافية
    هوة الهم ورانا ورانا ايمتا يا دنيا هتوقفى معانا
    احنا فينا اللى مكفينا لما هتفضلى كده قفلاها
    تايهين ضايعين مش لايقين المرسى
    ماشيين خايفين طب امتا بقا هنرصا

Hi I found the first part of that song, it was just like I thought a song made up of two songs. This is the first part. I would so much appreciate it if you could translate it although it is probably sad again.....

http://www.youtube.com/watch?v=BfAbK...eature=related

It is a song sang at weddings? which makes it more strange to me. Anyway hope you will be able to help me.

Here is another song
    http://www.youtube.com/watch?v=Fm-K4...eature=related
    I can not find the lyrics anywhere written.

thank you so much!!!!!!!!!!!!!!!!!!

11. amarah said:

I found also the lyrics of that last song.

thanks!!!!!!

تعرف تمشى يا عنى يدوبك اغمض عينى وافتح ملئكش فى وشى تعرف تمشى
    تعرف ايه اللى يهدينى ياانا اموت يا انت متعشى تعرف لما الحب يهينك وتحس
    ان فى ناس كرهينك والدنيا تسود فى عينك وصلتنى للحال ده معاك ليه خدتنى
    من ناس حبتنى ليه بتبعنى ولية بتهنى دى خينتك صعبة تجننى والاصعب اننى انساك
    انت قتلنى وبتعذينى دلوقتى احسن لك تمشى
    تعرف تمشى
    غرتنى بحبك وحنانك وليلة مننا بتفوت سبت الدنيا بحالها عشانك اترينى مبعش بموت
    انت دخلت حياتى بكدبة احسن لك تخرج بسكوت
    تعرف لما الحب يهينك وتحس
    ان فى ناس كرهينك والدنيا تسود فى عينك وصلتنى للحال ده معاك ليه خدتنى
    من ناس حبتنى ليه بتبعنى ولية بتهنى دى خينتك صعبة تجننى والاصعب اننى انساك